skok na hlavní menu | menu sekce Články



Úvod » Články » Prodejci našli fintu, jak dál měnit penzijní fond

Prodejci našli fintu, jak dál měnit penzijní fond

 29. 02. 2012, 14:18

Termín na změnu penzijního fondu sice včera vypršel, možnost přestoupit přesto stále existuje. Do konce února přestoupily do jiného penzijního fondu desetitisíce lidí, které zlákala vidina lepšího zhodnocení úspor. Šanci ale podle zákona mají i ti, kteří to nestihli.

Vše souvisí s penzijní reformou – současné fondy mají do konce roku čas transformovat se v penzijní společnosti, které začnou fungovat příští rok. Do konce listopadu mohou nabírat už jen nové klienty. Ale týká se to i nových klientů se „zakonzervovanou“ smlouvou u jiného fondu, kam už neposílají měsíční úložky, a pouze zhodnocují naspořené peníze.

A právě v tom spočívá prodloužení možnosti fond změnit. Pokud si klient nejpozději do listopadu stihne zakonzervovat svou současnou smlouvu a poté i uzavřít novou smlouvu, může na ni od ledna 2013 své staré úspory převést. A to při zachování garance alespoň nulového ročního zhodnocení a možnosti vybrat po 15 letech polovinu naspořené částky. Týká se to sice jen lidí, kteří si na penzi spoří nejméně tři roky – těch je ale kolem čtyř milionů.

Podle viceprezidenta Asociace penzijních fondů a šéfa ČSOB Penzijního fondu Stabilita Karla Svobody teď prodejci pojištění začínají tento způsob používat k přemlouvání klientů, aby fondy dál měnili. „Jde o takzvané pseudopřevody,“ říká.

Náměstek ministra financí Radek Urban včera HN potvrdil, že jde o zákonný postup, ve kterém nevidí problém.

Na některých webech, například Srovnavac.cz, se už nabídky na změnu fondu pro současné klienty až do konce letošního listopadu objevují.

Podle Svobody jde ale o neseriózní postup, motivovaný výplatou vysokých provizí, které letos naposledy agenti mohou inkasovat. Upozorňuje i na to, že pokud lidé nespoří alespoň pět let, je převod zpoplatněn. „Po třech letech spoření je to 800 korun. Při příslibu o procentní bod vyššího zhodnocení a úložce 500 korun měsíčně se tyto náklady vrátí za čtyři roky. A kde má klient jistotu, že v novém fondu takové zhodnocení získá,“ tvrdí Svoboda.

Poradenské firmy si teprve zjišťují podrobnosti. „Lidé tím mají stále možnost volby, jen to bude jinak. Mezi fondy ale rozdíly existují a u produktu na tak dlouhou dobu zvyšuje výběr fondu s lepší historickou výkonností a účetním výhledem pravděpodobnost vyššího zhodnocení,“ říká Jan Lener ze společnosti Broker Consulting. Během května a června jednotlivé fondy zveřejní, jak vysoké zhodnocení za loňský rok klientům připíší. To může být pro další klienty signál ke změně.

„Pokud by klient tento postup sám vyžadoval, nebudeme mu bránit. Aktivně však z naší strany žádná kampaň, která by byla na této variantě založená, probíhat nebude,“ uvedl Václav Bálek, mluvčí Allianz, která v posledních měsících získala desítky tisíc nových klientů.

Zdroj: http://www.hn­.ihned.cz


Vytisknout Poslat článek Nahoru


Chcete uzavřít nebo změnit smlouvu? Kontaktujte nás!



Vyhledávání